- O ceně
- Jednotlivé ročníky
- Ročník 2024
- Ročník 2023
- Ročník 2022
- Ročník 2021
- Ročník 2020
- Ročník 2019
- Ročník 2018
- Ročník 2017
- Ročník 2016
- Ročník 2015
- Ročník 2014
- Ročník 2013
- Ročník 2012
- Ročník 2011
- Ročník 2010
- Ročník 2009
- Ročník 2008
- Ročník 2007
- Ročník 2006
- Ročník 2005
- Ročník 2004
- Ročník 2003
- Ročník 2002
- Ročník 2000
- Ročník 1999
- Ročník 1998
- Ročník 1997
- Ročník 1996
- Ročník 1995
- Ročník 1994
- Ročník 1993
- Ročník 1992
- Ročník 1991
- Ročník 1990
- Ročník 1989
- Ročník 1988
- Ročník 1987
- Partneři projektu
- Kontakt
Vítězem Ceny Jiřího Ortena 2011 se stala
Františka Jirousová za knihu Vyhnanci (Eroika)
Porota:
- Jiří Peňás, vedoucí kulturní rubriky Lidových novin (předseda poroty)
- Markéta Hejkalová, nakladatelka a spisovatelka
- Petra Hůlová, spisovatelka
- Tomáš Kubíček, vedoucí katedry bohemistiky FF UP v Olomouci
- Michal Škrabal, redaktor časopisu Tvar
Cena Jiřího Ortena 2011 - užší nominace: Františka Jirousová: Vyhnanci, Zuzana Frantová: Vikinská princezna aneb Velké velrybí vyprávění, Jaroslav Balvín: Mácha: Deníky. Turistický průvodce
Nominaci proměnila ve vítězství Františka Jirousová.
Františka Jirousová
Spisovatelka. Narozena v roce 1980. Vystudovala Policejní akademii v Praze. Od roku 2003 studuje filosofii na UK v Praze, kde se zaměřuje především na filosofii křesťanskou. V Praze také pracuje jako archivářka v samizdatové knihovně Libri prohibiti. Žije střídavě na Vysočině ve Staré Říši. V roce 2000 získala 2. cenu v soutěži nepublikovaných spisovatelů Knižního klubu za knihu Velmi vzdálený oheň, která byla v témže roce vydána.
Se spisovatelkou Janou Bauerovou založila v roce 2004 literární skupinu Katolická dekadence, která zatím funguje jako internetová komunita lidí se spřízněnými názory.
Vyhnanci
V dočasně opuštěném domě se náhodou sejdou čtyři dospívající lidé. Každý z jiného důvodu chce na chvíli utéct do samoty a vyřešit své nejhlubší konflikty se světem i se sebou. Ať už je to vyrovnání se s homosexuální orientací, volba budoucího povolání, konflikt mezi anarchistickým způsobem vnímání světa a potřebou nějakého řádu, nebo problematický vztah s rodiči i minulostí. Mezi třemi obyvateli domu vzniká zvláštní milostný trojúhelník.V hlubší rovině sledujeme především názorový konflikt mezi psychicky rozervaným, dekadent-ním ateistou Štefanem a jeho silně nábožensky založenou sestrou Nikolou. V rovině nejspodnější jde o otázku, jak spojit dva zdánlivě protikladné světy.
Svět lidí s dekadentně estetickým pohledem na svět, tvrdých k sobě sama i ostatním, se světem křesťanské víry a etiky.